گاه انسان در مقابل بعضی ها از خوشبختی خود احساس شرم میکند

ما را دگر از طعنه دشمن گله ای نیست

ان عهد که بستیم رفیقان بشکستند

انسانها یگانه حیواناتی هستند که که من از انها سخت وحشت دارم .

                                                                                      برنارد شاو

منم وحشت دارم

                  بوف کور

امام صادق

امام صادق (ع)  به نه چیز نصیحت می کنم که سه چیز در ریاضت نفس است و سه چیز در بردباری و سه چیز در دانش آموزی

اما سه چیز در ریاضت نفس:

الف) مبادا چیزی را که اشتها نداری بخوری که حماقت می آورد

ب) چون خواستی چیزی بخوری از حلال بخور و نام خدا را ببر.


ج) بیاد حدیث پیامبر (ص) باش که فرموده آدمی ظرفی را پر نکرده که شرش از شکم بیشتر باشد و چون ناچار باید بخوری یک سوم شکم را برای غذا و یک سوم را برای نوشیدن و یک سوم را برای نفس نگهدار


اما سه چیز در بردباری :

الف) اگر کسی به تو گفت : اگر یک بگویی ده جواب می شنوی به او بگو اگر ده هم بگویی یک پاسخ از من نخواهی شنید


ب) اگر کسی ناسزا گفت: بگو اگر در آنچه می گویی راست گویی از خدامی خواهم که مرابیامرزد و اگر در آنچه می گویی دروغ گویی از خدا می خواهم که تو را بیامرزد


ج) هر کس تورا تهدید کرداورا وعده نصیحت و دعای خیر بده .



اماسه چیز در دانش:


الف) هر چه را که نمی دانی از دانشمندان بپرس ولی مبادا سوالت برای آن باشد که اورا درتنگنای جواب قرار دهی و یا آزمایش کنی


ب) مبادا به رای خود عمل کنی تامی توانی احتیاط را از دست نده


ج) از فتوا دادن بگریز همچنان که از شیر درنده می گریزی و گردنت را پل پیروزی دیگران نک

 

« کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی؟ ره زکه پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟! »